Минулого тижня з поінформованих
джерел мені стало відомо, що податкові органи провели ряд перевірок платників
податків, метою яких було обмеження права на витрати у вигляді роялті щодо
об’єктів права інтелектуальної власності, створення яких пов’язано з діяльністю
резидентів України; або які були створені виключно з метою застосування
механізмів податкового планування.
Загалом перевірки проводилися щодо двох
груп платників податків:
- виробників телевізійного контенту
(за неперевіреними даними йдеться про Студію «Квартал 95»);
- промислових холдингів, які
працюють в сегменті В2В.
Щодо перших, податкові органи
вказували на те, що створення об’єктів права інтелектуальної власності - телевізійних
програм та іншого контенту, - здійснюється резидентами України (про що свідчить
картинка в телевізорі), тому передача таких об’єктів права інтелектуальної
власності іноземним компаніям для подальшої репатріації прибутків з України шляхом
виплати роялті не має "сабстенсу" (ділової мети, зв’язку з
господарською діяльність – як точно це називали, не знаю).
Щодо другої групи, судячи з усього,
було використано аргумент, що робота не з споживачами-фізичними особами (тобто модель
Business-2-Business) не вимагає наявності засобів індивідуалізації (торгових марок тощо), тому
роялті за використання таких торгових марок не пов’язані з господарською
діяльністю.
На даному етапі мені невідомо, чи
дотримувалися згадані платники податків формальної вимоги абз. 3 пп. 1 п.
140.1.2 Податкового кодексу, про те, що роялті нерезидентам не включаються до
витрат, якщо "роялті виплачуються щодо об'єктів, права інтелектуальної
власності щодо яких вперше виникли у резидента України".
Однак виходячи зі сказаного можна
зробити висновок, що податкові органи намагаються поставити під сумнів обґрунтованість
схем податкового планування з виплатами роялті у ситуаціях, коли економічний
зміст таких платежів є спірним або, принаймні, неочевидним.
Загалом такий підхід відповідає тенденціям
розвитку світової практики. Навіть в Російській Федерації, в Податковому кодексі
якої немає таких чітких вимог до врахування роялті до витрат, право на
зменшення об’єкту оподаткування з податку на прибуток на суму роялті обмежують
у разі, якщо такі роялті не мають економічного змісту (див. Дело о Монетке).
Будемо чекати, коли результати
вказаних вище дій податкових органів пройдуть стадію судового оскарження і ми
будемо мати трохи більше фактичних даних для більш предметної дискусії.
© Микола Хоменко
Немає коментарів:
Дописати коментар